Catinka Kersten - Come back to me when thou hast seen the elephants dance
Vorig jaar waren we hier ook, Vriendin en ik. Maar als het goed is zijn er nu weer nieuwe beelden. We hebben toen in ieder geval niet op een heerlijke knuffelolifant gelegen.
Beeldenpark Landgoed Anningahof ligt aan de rand van Zwolle. Na de transformatie van weiland tot landgoed worden er sinds 2004 jaarlijks tentoonstellingen georganiseerd.
Het nieuwe aantal werken valt eerlijk gezegd een beetje tegen. Veel werken die we vorig jaar zagen blijken aangekocht en nemen hun vaste plaats in. Het werk waar we vorig jaar verliefd op werden is helaas niet meer te zien.
Jelle Korevaar - Hoop
Hoop sijpelt, druppelt, verandert constant van vorm, schiet wortel, groeit.
Sander Goosen - zonder titel
Joost van den Toorn - Survival of the fittest
De maker: "De pinquïn, een vogel die niet kan vliegen, voorzag ik van een straalmotor, om zo te blijven voldoen aan de menselijke ballotage."
Pepijn van den Nieuwendijk - Afterwar Delight
Dit beeld van vorig jaar was ons favoriet, Tijdreizigers. Het is van dezelfde maker als Afterwar Delight, nu helaas niet meer op het landgoed aanwezig.
Tom Claassen - Berghemer buffels
Ferry Staverman - Poortwachters
Erik Buijs - Grote Totem
Ingrid Mol - De grote onbekende
Marc de Roover - Ruiters
Ari Berkulin - Podagra
Ontstaan na een jichtaanval waarin de voet aanvoelde als aan klomp ijzer.
Ari Berkulin - Muzelman
De inspiratiebron was een foto in de krant van biddende moslims.
Caspar Berger - Self-portrait 7
Catinka Kersten - De Toren; deze stond er vorig jaar ook, maar nu met iets beter weer
Groenewoud/Buij - Borboros
Borboros is een aquatheek, een driedimensionale boekenkast waarvan de planken gevuld zijn met potten water. Het is een open paviljoen waar bezoekers zelf aan kunnen bijdragen door een pot water, gelabeld met de herkomst van het monster, aan te leveren. Het werk verwijst naar de 19de-eeuwse natuurvorsers, die de meest bizarre collecties aanlegden om te bestuderen. Tegelijk heeft het een glas-in-lood-achtige kwaliteit door de verschillende tinten water in de transparante wanden.
Paul de Reus - Meisje met ketting
In de Aaltje Snijdershal presenteren Jenny Ymker en Nicolas Dings een Wunderkammer onder de titel De Boom van Jesse, waarin ze reageren op het begrip identiteit. Ze zeggen hierover: Identiteit en afkomst zijn van wezenlijk belang en bepalend voor het leven. De afslagen die genomen worden kunnen doorslaggevend zijn. Relaties, beroep, gezondheid, maar ook geografische verplaatsing zijn van invloed op het levensgeluk.
De titel Boom van Jesse refereert enerzijds aan de omringende omgeving, maar ook naar de oorsprong van de schepping waar herinneren en vergeten hand in hand gaan.
Jenny Ymker - Edith
boven: Jenny Ymker - Danae, onder: Jenny Ymker - L'Avenir; beiden geweven wol en katoen